MIRROR LAKE

en av många i nya zeeland

MILFORD SOUND

underwater discovery center

black corall

Att åka till Nya Zeeland utan att se Milford Sound är som att åka till Cairo utan att se pyramiderna, sa vår guide. Så vi tog oss genom de slingrigaste vägarna någonsin, några timmar utanför Queenstown, för att sedan åka på själva Milford Sound med båt i två timmar. Helt fantastiskt vackert! - men nästan bäst var buffén vi fick ombord hehe. Ni kan också se bilder från Underwater Centret vi var inne i- cirka 10m under vattenytan- och vattnet är faktiskt så ljust och klar som det ser ut- inga lampor alls. Ett av Nya Zeelands många under.

CYA MATE

Här kommer en bild från Christchurch flygplats igår, då jag och Pernilla hade sagt hejdå till vår tredje följeslagare Björk. Efter en 8h lång busstur från Queenstown försökte vi döda ytterligare 8h på flygplatsen med en Marie Clarie och en InStyle och undvika att vara med i jordbävning. Sweet as.

Nya Zeeland har varit helt otroligt vackert och vi hoppas att vi får chansen att åka tillbaka i framtiden.

THE PLEASURE OF FREE WIFI

Nu sitter jag och Pillis och chillar i Malaysia. Vi har sovit som stenar på planet och den 11 timmar långa flygresan gick som smort- trots att vi var lita nerviga över att inte flyga med vårt älskade Emirates.

KLIA- som flygplatsen i Kuala Lumpur heter har gratis internet och vi är sååååå lyckliga! Nu blir det inga problem att vänta 5timmar på planet som ska ta oss till Phuket.

Agnes&Pernilla

ps: mamma, jag kan skypa om du vill?

DESTINATION PHUKET

PANCAKE ROCKS

ON THE ROAD WITH NANCY BOY

oplattad, osminkad- det är så vi gör nya zeeland

vilda sälar

Vi gör så otroligt mycket här i Nya Zeeland att det nästan är svårt för hjärnan att hänga med. Vi upplever hela tiden nya saker och besöker nya ställen och det är så vackert att vi nästan inte orkar säga "ooh aaah" längre. Mother Nature är snäll mot oss och solen lyser på bra.

PROBABLY THE BEST 6MONTHS IN THE WORLD

P-MASCERADE @ LAKE MAHINAPUA

SOUND OF SILENCE

NOW EVERYTHING SEEMS CRYSTAL CLEAR

Min och Björks dag på glaciären. Tog helikopter upp, vandrade i timmar, klämde oss igenom trånga väggar och kröp ner i minimala grottor/tunnlar. En helrolig dag som avslutades i de varma källorna som ingick med vandringen. Härligt värre!

Puss&Kram

Pernilla

SERENITY

Kateriteri

LAKE MAHINAPUA

SWEET AS BRO

COMPLAINT DEPARTMENT

Förresten, har jag berättat att min skärm på min nya kamera har gått sönder? Från och med lägger jag ner teknik för all framtid.

KATERITERI

LIVE FAST, DIE YOUNG, GO ALL IN

Haha, ni är för roliga som tror att skydivebilden är fake - jag kan bjuda på lite fler för att övertyga er. Jag och Pernilla har var sin video också för er som fortfarande inte är tror påt;)

200km/h, 45sek fritt fall

NORTH TO SOUTH

äntligen med båten! power to the people

För er som inte vet det, så finns det ett gött stycke vatten mellan Nya Zeelands nord och syd-ö. Här kommer bilder från när vi äntligen kom med båten från Wellington.

SKYDIVE!

det stora beslutet

signing our lives away...

happy happy joy joy

Skydive var bland det mest fantastiska jag gjort och skulle inte tveka över att göra det igen! Jag var faktiskt inte alls rädd heller, flygturen över Abel Tasman Park var otroligt vacker och vädret var klart vilket gjorde att vi kunde se över till Nordön. Jag tycker det var frukansvärt mycket mer skrämmande/obehagligt att dyka, än att skydivea.

Känslan av att sitta med benen utanför ett flygplan på 4kms höjd, för att sedan hoppa ut och volta i luften- går inte att beskriva. På vägen ner fick jag även styra fallskärmen, vilket var superfestligt. Om du någonsin får chansen- SKYDIVE!

WELLINGTON

Beautiful Wellington last week

SEIZE THE DAY - EVERYDAY

13 000ft, amazing!

BLACK WATER RAFTING

Efter vi hade fått på oss de iskalla våtdräkterna, hjälmarna, pannlampan, valt ut en tub-ring och våra tre guider ber oss hoppa baklänges ut från en 1meter hög brygga ner i en iskall flod- började vi undra vad vi hade gett oss in på.

Några minuter senare var vi dock vid grottans mynning, där 1 timmas tubåkning, krypning och äventyr väntade. Vattnet var iskallt och grottan var bäcksvart, men herre vad fräckt det var! Vi gjorde allt från att krypa runt själva i minimala grottutrymmen, kolla på otroliga gröna lysmaskar i grottaken, slänga oss baklänges ut från 2 meter höga vattenfall endast i skenet av vår pannlampa till att helt släcka ner ljuset och själva hitta vår väg ut i grottan. Detta kan vara något av det ballaste vi gjort och definitivt något vi aldrig trodde vi skulle göra.

WELLINGTON

Nu bor vi i Nya Zeelands huvudstad tills på lördag, då i tar färjan över till Sydön. Wellington är en liten storstad med imponerande shopping. Häromdagen var vi även med om en jordbävning- i simulatorn på ett museum. Känns som en bra förberedelse eftersom vi ska till Christchurch i slutet av månaden...

Better safe than sorry

Wellington- bild från när jag och Björk (http://josefinepavift.blogg.se/) fick privatguidad tur i katedralen

I min resväska

Utställning

RIVER VALLEY

River Valley är förmoligen det mest harmoniska och vackra stället som vi bott på hittills. Mellan djupa gröna kullar, precis vid vattnet låg vårt hostel. Det finns inte med i några guideböcker och ligger i princip i utkanten av ingenting. På kvällen badade jag och tjejerna hot tub utomhus och morgonen efter så gick vi på yoga. Nya Zeeland är ett riktigt "må-bra"-land.

DE BÄSTA 6 MÅNADERNA I MITT LIV

Varit i fyra olika delstater, 3 olika tidszoner & rest genom hela Australiens östkust

Surfat i Surfers Paradise

Varit på den mest östliga punkten av Australien

Bott i en storstad, i Sydney

Varit vip på en av de absolut bästa klubbarna i Sydney

Gått på den mest fantastiska julfesten

Haft ett jobb och ett boende som jag trivts med

Firat juldagen på Bondi Beach

Sett Lil Wayne & Eminem live på Sydney Football Stadium

Sett Operahuset och åkt över Sydney Harbour Bridge varje dag till jobbet

Vandrat i Blue Mountains

Firat nyår med Snoop Dog & Calvin Harris på Bondi Beach

Firat min 19årsdag & jul med underbara vännerna i Sydney

Vandrat runt Ayer Rock

Tältat i outbacken

Sett vilda kängurus, emus, koalor, dödliga sea snakes, dingos, delfiner, varaner, kakaduor, geckos, kackerlackor, papegojor, pingviner

Sett Swedish House Mafia, Jessie J, Tinie Tempah live i Melbourne

Åkt helikopter över de tolv apostlarna på Great Ocean Road

Upplevt tropiska värmen i Cairns

Åkt på road trip

Gått i oändligt många regnskogar

Varit i två världsarv samtidigt

Dykt, snorklat & seglat på Barriärrevet

Spelat didgeridoo

Åkt offroad på världens största sandö, Fraser Island

TONGARIRO CROSSING

Idag har varit den bästa dagen i Nya Zeeland hittills! Vi har varit i Mordor! Tongariro Crossing är ett världsarv och klassat som en av de absolut bästa dagsvandringarna i hela NZ. Vi hade även tur, eftersom berget varit avstängt i 4dagar då vädret har gjort att det har varit för farligt att gå.

Vi vandrande i grov terräng i lite över 7timmar, kanske den mest brutala promenaden någonsin, över vulkaner, bland gröna sjöar och inspelningsplatsen till Sagan om Ringen filmerna. Vi gick upp vid halv 5 på morgonen och åkte cirka 2timmar utanför Taupo där det var svinkallt (vi såg snö)! Den första milen gick vi uppför Devils Staircase uppför Mt Doom i Mordor från Lord Of the Rings- då kände man att man levde! Vi fortsatte klättra uppför, såg helt otroliga vyer över både berg och helt utdöda marker som förstörts vid vulkanutbrott. Vid 1.5mil var man gött mör i benen, marken vi gick på var inte direkt asfalterad utan fylld av lösa vulkanstenar. Som högst var vi 2300meter upp och det vi såg på toppen går knappt att beskriva och det fastnar tyvärr inte heller på kort. De sista två timmarna promenerade vi på slingriga vägar ner för berget, ner i en skog för att sedan halvt dö av trötthet vid botten. Såhär ska en påskafton spenderas!

Puss&Kärlek

Pernilla och Agnes

TAUPO

6 april kom vi till Taupo, något vi lite längtat efter. Efter en 45min promenad från hostlet kom vi fram till de kända heta källorna i sjön. NZ.s natur slutar aldrig att förvåna och vattnet var naturligt brännhett! Vi från Skandinavien hängde i vattnet, stod i vattenfallen och såg stenar flyta.

ROTORUA

5 april kom vi till mest illaluktande staden i hela Nya Zeeland. I Rotorua finns det massa naturliga, thermal parker med bubblande lera och vatten som ångar ut över staden. Helkonstigt att sådant finns på riktigt.

WAITOMO

4 april körde vår kära busschaffis Toddy söderut mot Waitomo. Det är så sjukt fina, slingrerikrok vägar här i Nya Zeeland och så fort man kollar ut geom fönsterrutan så finns de grönaste kullarna, djupaste dalarna och miljontals kossor- ännu fler får. Havet är alltid nära och helt turkost. På bussen till Waitomo blev Björkis, Pillis och jag lite wild and crazy och bokade Black Water Rafting för kommande dagen. Vi fick ett smakprov då vi stannade på vägen och promenerade i gamla guldgruvor, i mörka grottor och över hängbroar. På eftermiddagen tittade solen fram och vi satt och njöt i solen med utsikt över NZ fina natur.

HOT WATER BEACH

3 april sattes våra tre rumpor på KIWI-explorer bussen (tillsammans med resten av Skandinavien) och vi färdades mot Hot Water Beach på Coromandel Peninsula. Dock due to eventuell cyklon, så kunde vi inte leka på straden- det stoppade inte dessa tre Uddevallare som power walkade runt i den icke existerande byn istället. Härligt!

storhandlingsexperterna

AUCKLAND

1 april landade vi safely (Emirates är världens bästa flygbolag) i Auckland, Nya Zeelands största stad och mötte upp med Björk på flygplatsen. I Auckland turistade vi runt i 2dagar, fixade nya nummer (våra aussie-telefonnummer finns alltså inte kvar) och gick i stadens brantaste backe (dock gick vi nerför...)

EXPLORING KIWI

Oj, vad tyst det har varit här på bloggen de senaste! Vi har haft fullt upp med att byta tidszon, äta sylt, åka buss,
storhandla, göra fantastiska fynd i Free Food Shelf (jag har numera en enorm rullresväska) kolla på Nya Zeelands vackra, knepiga natur, promenera i Red Wood-skogar, bada i brännheta naturliga källor, slänga oss baklänges ut från vattenfall i mörka grottor i Waitomo och göra 8timmars terrängvandringar i Mordor. Vi har även bytt ut tvåsamheten- Björk är nu en del av vår resskara! Allt är fint med oss och vi rör oss snabbt genom landet med vår Kiwi-explorer-buss, kanske världens smidigaste sätt att backpacka på. Vi hörs!